2017-11-24 19:47
 Oceń wpis
   

To mechanizm, który w połączeniu z JPK, może stanowić śmiertelne zagrożenie dla każdego przedsiębiorcy oraz każdej osoby prowadzącej działalność zarobkową na własny rachunek!!!

Ten niewinnie brzmiący skrótowiec (STIR) oznacza System Teleinformatyczny Izby Rozliczeniowej. Definicja tego pojęcia wprowadzona została rządowym projektem ustawy o zmianie ustaw w celu przeciwdziałania wykorzystywaniu sektora finansowego do wyłudzeń skarbowych (druk sejmowy 1880). Odbyły się już dwa czytania projektu, a na portalu Sejmu RP dostępne są sprawozdania Komisji Finansów Publicznych po I i II czytaniu (druki sejmowe 2022 i 2022-A). Trudno przewidzieć, kiedy ustawa wejdzie w życie, ale biorąc pod uwagę sprawność legislacyjną obecnej ekipy, może to stać się z dnia, na dzień.

Zgodnie z tytułem ustawy oraz uzasadnieniem złożonym przez projektodawcę, jej celem jest przeciwdziałanie wyłudzeniom skarbowym, a poprzez to ograniczenie luki w podatku VAT. Jednak uważna analiza projektu uprawnia do stwierdzenia, że fiskus ma dostać do ręki potężne narzędzia wykraczające daleko poza postulowany cel ustawy, zagrażające również wszystkim uczciwym podatnikom.

Mianowicie, ustawa zobowiązuje Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS) oraz izbę rozliczeniową do analizy ryzyka wyłudzeń skarbowych. W szczególności:

- zobowiązuje banki i SKOK-i do przesyłania w formie elektronicznej do szefa KAS informacji o otwartych i zamkniętych rachunkach bankowych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (2 razy w miesiącu); ale już, w odniesieniu do podmiotów kwalifikowanych:

- przesyłania w formie elektronicznej do izby rozliczeniowej informacji o rachunkach otwieranych i zmianach w rachunkach prowadzonych dla tych podmiotów, najpóźniej do godz. 12.00 dnia następnego,
-  elektronicznego przesyłania dziennych zestawień transakcji dotyczących podmiotów kwalifikowanych, najpóźniej do godz. 15.00 dnia następnego,
- elektronicznego przesyłania informacji o rachunkach otwieranych dla osób fizycznych niebędących podmiotami kwalifikowanymi, najpóźniej do godz. 12.00 dnia następnego, i.in.

Należy zauważyć, iż zgodnie z definicją legalną przez podmiot kwalifikowany rozumie się m.in. osobę fizyczną będącą przedsiębiorcą, osobę fizyczną prowadzącą działalność zarobkową na własny rachunek, osobę prawną, itd. Oznacza to, że szef KAS będzie miał codziennie na biurku świeże informacje o rachunkach bankowych, i wszystkich transakcjach na tych rachunkach, wszystkich przedsiębiorców i innych podmiotów. Będzie też miał prawo do blokowania rachunków bankowych przedsiębiorców.

Ustawa zawiera, co prawda, zapis o obowiązku dochowania tajemnicy skarbowej, ale z pewnością złamana zostanie tajemnica bankowa. Algorytmy i inne dane związane z analizą ryzyk mają nałożony gryf poufności. W związku z tym działania fiskusa w tej mierze dokonywane będą poza jakąkolwiek kontrolą.

Ustawa pozwala na połączenie w jednym systemie informatycznym danych o rachunkach i transakcjach jw., danych z systemu PESEL i NIP, JPK i wielu innych. Oznacza to, że urzędnicy fiskusa zyskają potężne narzędzie, które w sposób automatyczny wychwyci wszystkie podejrzane transakcje finansowe, faktury dokumentujące nabycia nie ujęte w ewidencjach sprzedawcy i wiele, wiele innych.

Proponowane rozwiązania z pewnością mogą pozwolić na tropienie wielkich afer związanych z wyłudzeniami podatków, korupcją i karuzelami podatkowymi, ukrócić proceder tzw. kupowania kosztów (obrót pustymi fakturami), itp.

Cel ten uznać należy za zbożny i korzystny dla nas wszystkich. Jednak okolicznością bez precedensu jest powszechny i natychmiastowy dostęp urzędników fiskusa do wszystkich wrażliwych informacji dotyczących każdego,
nawet najmniejszego przedsiębiorcy.

We współczesnym świecie informacja, to władza, zaś nieograniczony niczym dostęp do informacji, to władza absolutna. Wyposażenie urzędników w taką władzę stwarza pokusę wykorzystania jej w sposób, mówiąc eufemistycznie, niekoniecznie zgodny (a może zgodny?) z intencją ustawodawcy. Zaś na ołtarzu walki z korupcją i zorganizowanymi grupami przestępczymi złożeni mogą być wszyscy drobni przedsiębiorcy.
 

 

 

Jerzy Andrzej Tomczak
doradca podatkowy 05259

Biura Rachunkowe:
Łódź, Zawiszy Czarnego 10 lok. 611, tel. 42 657 58 20; e-mail:
biuro@jat.nazwa.pl
Koluszki, 11-Listopada 65 lok. 302, tel. 44 714 16 53; e-mail:
jat-kol@doradcypodatkowi.pl

www.e-doradcy.pl

 

Tagi: JPK, pliki jpk, wysyłka plików jpk, jpk_vat, stir, system teleinformatyczny izby rozliczeniowej

Komentarze





Najnowsze komentarze
 
2014-08-05 12:23
J L do wpisu:
Nieujawnione znowu na wokandzie Trybunału
Szanowny Panie, a kiedy będziemy mogli przeczytać Pana opinie na temat najnowszego orzeczenia[...]
 
2014-06-05 17:09
jat@doradcypodatkowi.pl do wpisu:
Pierwsze zwroty podatku
Tym z Państwa, którzy pytają o sposób procedowania w sprawie żądania wypłacenia oprocentowania[...]
 
2014-06-05 15:51
alex2014 do wpisu:
Pierwsze zwroty podatku
Wniosek o wyplate odsetek? Ja otrzymalam sam goly podatek choć na razie nie mam żadnego pisma[...]
 
2014-06-05 10:29
ola41 do wpisu:
Pierwsze zwroty podatku
Niestety Płock nie zwraca oprocentowania. Dziś otrzymałam zwrot podatku, natomiast[...]
 
2014-06-04 17:25
jat@doradcypodatkowi.pl do wpisu:
Pierwsze zwroty podatku
Według moich szacunków oprocentowanie nadpłaty powinno wynosić prawie 89,- tys. zł (przy[...]
 
2014-06-03 22:21
wies58 do wpisu:
Pierwsze zwroty podatku
Dzięki za odpowiedż,- uzupełnienie do podanej kwoty,wpłaty dokonano 23-04-2008,a zwrot podatku[...]
 
2014-06-03 18:58
jat@doradcypodatkowi.pl do wpisu:
Pierwsze zwroty podatku
Oczywiście, że tak. Poza tym, oprocentowanie nadpłaty powinno być liczone nie od kwoty głównej[...]
 
2014-06-03 17:04
wies58 do wpisu:
Pierwsze zwroty podatku
Potwierdzam ,że II US w Zielonej Górze wypłacił mi ,ale dziwnie obliczył odsetki od kwoty[...]
 
2014-06-02 20:45
jat@doradcypodatkowi.pl do wpisu:
Pierwsze zwroty podatku
Niestety, nie mam uprawnień do reprezentowania moich klientów przed sądem powszechnym w[...]
 
2014-06-02 17:35
J L do wpisu:
Pierwsze zwroty podatku
Dzień dobry, chciałem zapytać czy - i jeśli tak to jakie - ma Pan doświadczenia związane z[...]


O mnie
 
Jerzy Andrzej Tomczak doradca podatkowy nr 05259 Właściciel serwisu JAT Serwis doradztwa podatkowego online, www.e-doradcy.pl


Kategorie Bloga
 
Ogólne
 
prawo
 




Archiwum Bloga